آموزش ساز

آموزش ساز و انواع موسیقی

آموزش ساز

آموزش ساز و انواع موسیقی

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دستگاه جوش سر به سر میلگرد
برای اجرای فورجینگ سر به سر میلگرد، نیاز به دستگاه‌های پیچیده‌ای وجود ندارد. با کنار هم قرار دادن چند قطعه ساده در کنار هم، دستگاه جوش اکسی استیلن در اختیار خواهید داشت. مهمترین اجزای این دستگاه شامل:

دستگاه برش سرد: برای شروع عملیات فورجینگ لازم است سطح مقطع هر دو میلگرد کاملاً صاف و صیقلی باشد و البته استفاده از ابزارهایی مانند اره، فرز و ابزارهای اینچنینی برای این منظور قابل قبول نیست و قابلیت اطمینان اتصال را به شدت پایین می آورد.
گیره نگهدارنده میلگرد: به منظور قرار دادن میلگردها در یک راستا از این اجزا استفاده می‌کنند.
دستگاه اعمال فشار: متشکل از چند پمپ هیدرولیکی و شیرهای فشار است که وظیفه آن اعمال فشار به میلگردها بعد از ورود به حالت خمیری است تا در یکدیگر آمیخته گردد.
سیستم حرارت دهی و مشعل: وظیفه اصلی این سیستم ترکیب گاز استیلن و اکسیژن با یکدیگر و ایجاد حرارت برای عملیات جوشکاری است. به عنوان اجزای اصلی این سیستم می‌توان از لوله اختلاط، شیرهای یکطرفه و حلقه آتش که به صورت دایره‌ای در اطراف میلگرد قرار می‌گیرد حساب کرد.
 کپسول‌های اکسیژن، استیلن و مانومتر مربوط به هرکدام: مانومترها در این قسمت فشار داخل کپسول‌ها و همچنین فشار گاز خروجی از آنها را نشان می دهد.


در این تصویر نحوه کار دستگاه جوش اکسی استیلن در فرایند جوش سر به سر میلگرد را مشاهده می‌کنید. 

خرید دستگاه های جوشماری در آگهی رایگان شهر24

نکات ایمنی استفاده از دستگاه جوش سر به سر
حفاظت از لوله‌ها و اتصالات موجود در دستگاه جوش سربه سر میلگرد، مهمترین وظیفه شما بعد از پایان کار است. در انتهای عملیات این تجهیزات را با دقت جمع‌آوری کنید. قبل از شروع کار نیز لازم است بوسیله آب و کف، سلامت اتصالات بررسی شود.

تمیزکاری گیره میلگرد و گریس کاری آن در افزایش عمر و عملکرد دستگاه بسیار تاثیرگذار خواهد بود. پمپ هیدرولیک نیز از اجزای اساسی دستگاه به حساب می‌آید به همین دلیل استفاده از روغن مرغوب و همچنین بازرسی دائمی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.    

گاز استیلن در اندازه زیاد می‌تواند موجب مسمومیت شود، از بو کردن زیاد آن پرهیز نمایید.

در هنگام استفاده از دستگاه، از دستکش‌های چرمی و نخی استفاده کنید و بعد از پایان کار از بسته بودن شیر‌ها اطمینان حاصل نمایید.

در انتها فراموش نکنید در صورت هرگونه اشکال در حین انجام عملیات جوش سر به سر میلگرد و فورجینگ بوسیله گاز استیلن، کار را متوقف کنید و برای رفع عیب دستگاه به متخصص مراجعه نمایید.

  • آگهی رایگان
  • ۰
  • ۰

معرفی ساز کمانچه

کمانچه یا کمان کوچک از سازهای اصیل ایرانی است که علاوه بر ایران در کشورهای مجاور ایران نیز مورد استفاده قرار می گرفته است و همچنان نیز بکار می رود.

نام این ساز در عربی بصورت کمنجا و کمنجه بکار رفته است و این ساز آنقدر مشهور بوده است که در آثار شاعران عرب بکار رفته است. این ساز در نواحی مختلف ایران با کمی تفاوت به نام های دیگر بکار می رود. در منطقه کرمانشاه به کمانچه ، موکَش می گویند و در لرستان به آن تال گفته می شود.نوازندگان ترکمن به کمانچه قیچاق می گویند. قیچاق ترکمن ها سه سیم دارد و از نظر اندازه از کمانچه های رایج کوچکتر است. کمانچه به دلیل وسعت صوتی خاص و همچنین حدود و امکانات وسیع فنی از دیرباز بیشتر از دیگر سازهای ایرانی مورد توجه قرار می گرفت اما پس از آمدن ویولن به موسیقی ایرانی استفاده از این ساز کم رنگ تر شد.

شیوه ی نواختن :

به دلیل آنکه بر روی کاسه ی این ساز پوست کشیده می شود و خرک روی پوست قرار دارد در اثر تغییر هوا صدای آن هم عوض می شود ولی از آنجا که پوست کمانچه کلفت تر از تار است ، حرارت و رطوبت کمتر بر روی صدای آن تاثیر گذار است. صدای کمانچه کمی تو دماغی است. وقتی ویولن به ایران آمد چون دارای چهار سیم بود، سازندگان کمانچه نیز یک سیم به این ساز اضافه کردند و چون در طرز نواختن خیلی شبیه به ویولن بود نوازندگان این ساز به تدریس ویولن نیز پرداختند. نواختن آن بصورت نشسته است و بصورت عمودی در دست چپ نوازنده قرار می گیرد و انگشت های همین دست در طول دسته حرکت می کند و آرشه با دست راست به صورت افقی به حالت حرکت رفت و برگشت بر روی سیم های آن کشیده می شود(برای افراد چپ دست این حالت برعکس می باشد)

آشنایی با سایر انواع ساز در آگهی رایگان شهر24

پوست : این بخش معمولا از قسمت نازک پوست حیواناتی چون آهو ، بز ، بره انتخاب می شود.

خرک : این قطعه از جنس چوب و در برخی موارد استخوان ساخته می شود. ارتفاع آن 2 و طول آن 4 سانتی متر است و توسط دو پایه ی کوچک روی پوست قرار می گیرد. خرک را کمی کج نصب می کنند به طوری که طول سیم اول را کمتر و طول سیم چهارم را بیشتر می کند. روی خرک شیارهای کم عمقی وجود دارند که فاصله ی سیم ها را نسبت به یکدیگر ثابت نگه می دارد.

سرپنجه : در ابتدای طول دسته می باشد و همچون دسته از جنس چوب ساخته می شود سطح رویی آن تو خالی و مجهز به چهار گوشی بصورت زوج در دو طرف خود است. سرپنجه در انتهای خود زایده ای بنام صراطی یا تاج دارد که به طول نهایی ساز می افزاید.

دسته : دسته ی کمانچه لوله ای تو پُر است که از جنس چوب ساخته می شود طول آن در حدود 25 و قطر آن 3 سانتی متر و به صورت مخروطی شکل می باشد. قطر دسته در محل دسته کمتر می شود. در دسته هایی که دستان بند ندارند یک طرف آن به کاسه و طرف دیگر آن به سرپنجه متصل می شود.

سیم گیر : قطعه ای کوچک از جنس چوب و یا فلز می باشد و به انتهای بدنه ی کاسه نصب و گره ی یک سر از سیم ها به آن وصل می شود.

پایه : میله ای باریک و متحرک است طول آن 10 سانتی متر می باشد و در هنگام نوازندگی یک سر آن به انتهای کاسه متصل می شود. در انتهای پایه یک زایده ی پهن دارد که روی پا یا زمین قرار می گیرد.

شیطانک : از جنس چوب و یا استخوان باریکی و کم ارتفاع می باشد که بین سرپنجه و دسته قرار می گیرد.سیم ها از روی شیارهای کم عمق آن عبور می کند و به گوشی ها می روند.

درج تبلیغات خرید و فروش انواع ساز در سایت دیوار

  • آگهی رایگان
  • ۰
  • ۰

معرفی ساز ارگ

ساز ارگ یکی از شناخته شده ترین ساز ها بین مردم و حتی افرادی است که با موسیقی آشنایی کاملی ندارند.در این مطلب از وبلاگ آموزشگاه موسیقی الهام شما را با ساز ارگ آشناتر نموده ایم.

آگهی تبلیغاتی جهت آموزش ساز در سایت شیپور

ساز ارگ  گرفته شده از کلمه یونانی όργανον ارگانون به معنی ابزار، عضو یا وسیله از سازهای بادی است که نت‌های آن بر روی صفحه‌ کلید اجرا می‌شود. این ساز از قدیمی‌ترین سازها در فرهنگ اروپائی است و در اجرای موسیقی مذهبی و کلیسائی از دیرباز بکار میرفته است.

در منابع عربی و فارسی  قدیم به این ساز ارغنون می‌گفتند. ارگان بیشترین محدوده صوتی را در میان تمام ساز ها حتی بیشتر از پیانو را داراست .

ارگ امروزی دو نوع اصلی دارد: ارگ بادی و ارگ برقی (الکترونیک). ارگ بادی از یک ردیف لوله با اندازه‌های مختلف تشکیل شده‌است که صدا از نوسان هوا در این لوله های صوتی  تولید می‌شود. در ارگ برقی مدارهای الکترونیک نوسان می‌سازند و بلندگویی صدا را بگوش می‌رساند.

معرفی ساز ارگ

اجزاء ساز کیبورد

کیبورد موسیقی : کلیدهای سیاه و سفید به شیوه پیانو که نوازنده می فشارد و در نتیجه به سوئیچ ها متصل می شوند و ماشه ها یک نت الکترونیک را توسط آن پخش می کنند. اکثر ارگ ها از یک مدار کاهش مقدار سیم کشی مورد نیاز استفاده می کنند.

رابط کاربری نرم افزاری : یک برنامه (که معمولا در یک چیپست کامپیوتری جاسازی می شود) که تعامل کاربری بین کلیدهای کنترل و منوها را مدیریت می کند و به کاربر و نوازنده اجازه انتخاب تن صداها (مانند پیانو، ارگ کلیسا، فلوت، درام کیت و غیره) را می دهد.

همچنین امکان انتخاب افکت ها مانند (ریبورب، اکو، تلفن ها و سوستین) و سایر ویژگی ها (مانند جابجاسازی، ماشین درام الکترونیک) را می دهد.

تنظیم کننده موسیقی کامپیوتری : یک برنامه نرم افزاری که ریتم و آکوردها را با دستورات کامپیوتری شده نوعی MIDI تولید می کند.

چیپست صدا / صدا ساز : یک ماژول صدای الکترونیک یا سینتی سایزر موسیقی بصورت معمول حاوی یک مدار یا چیپست یکپارچه است که قادر به دریافت فرمان های MIDI و تولید اصوات است.

آمپلی فایر و اسپیکر : یک آمپلی فایر اصوات از بم تا میانی است که اسپیکرها صداها را تقویت می کنند که شنونده بتواند آنها را بشنود.

آموزش انواع ساز در آگهی رایگان شهر24

 

  • آگهی رایگان